Archives
E-magazine: Opveren na de Coronacrisis
Interview – ‘Een familiestamboom leert me over het alledaagse leven van vroeger en nu’
Ilse van de Groep las vorig jaar 102 boeken. Ze maakte van lezen een gewoonte, ‘zodat het niet afhankelijk is van motivatie’. Het boek dat indruk op haar maakt is East of Eden van John Steinbeck, vanwege haar fascinatie met mensen en hun ontwikkelingen over tijd. Lees hier meer. Foto: Ronald van den Heerik
Interview – Criminele jongeren verwerken feedback anders
Hoe verloopt de ontwikkeling van jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar, die een delict pleegden voor hun 12de jaar? Ilse van de Groep, promovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, doet hier onderzoek naar. Collega Danisa Latuhihin sprak met haar over haar belangrijkste bevindingen en hoe deze een vervolg kunnen krijgen in de praktijk. Lees…
Interview – Zo ontwikkelt je brein als je als kind iets hebt gejat of in brand hebt gestoken
Ilse van de Groep onderzoekt hoe het sociale gedrag en het brein van kinderen die op jonge leeftijd een delict hebben gepleegd zich op latere leeftijd ontwikkelt. Hoe je over jezelf denkt en wat anderen van je vinden blijkt daarin een belangrijke rol te spelen. Lees hier meer. Foto: Peter Franken
Bijdrage aan “Druk – Alles wat je moet weten als je hoofd overloopt”
Voor het boek “Druk” mocht ik uitleggen hoe je zelfbeeld in elkaar zit en hoe je positiever over jezelf kunt denken:
Onderwijs en Veiligheid voor Jongeren: een samenwerking tussen wetenschap en maatschappij
In het NeurolabNL e-magazine over onderwijs en veiligheid voor jongeren mocht ik zowel qua vormgeving (door het ontwerpen van figuren), als qua inhoud (zie het onderstaande hoofdstuk) een bijdrage leveren.
Social Learning and the Brain: How Do We Learn From and About Other People?
Bianca Westhoff, Iris Koele & Ilse H. van de Groep When you think about learning, you probably think about things you are taught at school. But have you ever realized you use a different type of learning as well, on a daily basis? This type of learning is called social learning, and it has to…
Jongerenmanifest NWO – Graphic Design
Tijdens de persconferentie over het coronavirus op dinsdag 19 mei 2020 riep Mark Rutte jongeren op om actief mee te denken over de toekomst van het land tijdens en na de coronacrisis. De Nationale Wetenschapsagenda greep deze oproep aan om een challenge te organiseren voor jongeren die gehoor wilden geven aan deze oproep. De vijf…
E-Magazine “Het Jongerenbrein in de Coronacrisis” – Graphic Design
In Nederland wonen ongeveer 1,5 miljoen jongeren. Sinds de komst van het coronavirus worden grote offers van deze jongeren gevraagd, hoewel ze qua gezondheid een beperkt risico lopen. Thuis werken en leren, weinig contact met anderen, wat doet dat eigenlijk met jongeren? Het Erasmus SYNC lab heeft in 2020 de impact van de coronacrisis op…
RESIST Project Vlog
Cover Image Illustration by Storyset